Greenwashing înseamnă că o marcă sau o companie vorbește doar despre protecția mediului și protejarea naturii, dar de fapt acționează contrar acestui lucru. Îți arăt acele 3 lucruri pe care le poți face împotriva acestui lucru ca și clientă Manna.
În primul rând, să vedem ce anume numim mai exact greenwashing. Știai că acest conceptul există de mai bine de 35 de ani și chiar are legătură cu spălarea?
Fenomenul și-a căpătat denumirea de la practica din hoteluri, unde sunt amplasate semne care încurajează refolosirea prosoapelor de unică folosință pentru a proteja mediul. Jay Westerfield, un ecologist din New York, a folosit termenul „greenwashing” pentru prima dată într-un articol al său din 1986. Se afla în vacanță într-un hotel unde a simțit că legătura și comunicarea dintre protecția mediului și spălătorie este puțin exagerată. El s-a plâns că, în timp ce hotelul se axează în mod specific pe protecția mediului, de fapt, face economie la costurile de spălătorie. Cu alte cuvinte, nu este ecologic, ci poate doar parțial.
Greenwashing este acum (și) o chestiune de afirmații verificabile
De la vacanța și experiența cu prosoape a lui Westerfield, conceptul de greenwashing a devenit mult mai nuanțat, iar acum deja vorbim despre categorii și tipuri separate. Deși punctul comun în toate cazurile este că firma dată se declară a fi mai ecologică decât este, și „trecerea la verde” are multe nuanțe.
O extremă apare atunci când producătorii pretind că o soluție sau un produs este ecologic, pe când acesta nu este deloc. De exemplu, un automobil este promovat ca având emisii scăzute, când de fapt, nu este deloc așa, conform măsurătorilor.
Un alt scenariu binecunoscut de greenwashing apare atunci când, în absența unor dovezi reale, se plasează informații false privind protecția mediului, pe ambalajul unui produs, spre exemplu, că ar fi fabricat din materiale reciclate sau mai puțin dăunătoare mediului.
Chiar și în cazul diferitelor situații de greenwashing au, toate acestea, au în comun faptul că realitatea este dezvăluită în mare parte doar ulterior, ca urmare a unei investigații.
Te puteți proteja cumva de acest fenomen, în calitate de consumator? Sau este o întâmplare dacă te întâlnești cu un exercițiu de spălare verde?
Nu ești neajutorată! Din fericire, în multe cazuri poți verifica singură autenticitatea declarațiilor ecologice. Te pot ajuta în acest sens organizațiile care verifică afirmațiile mărcilor. Printre acestea se numără BDIH (COSMOS), cea mai prestigioasă organizație europeană de certificare a cosmeticelor naturale. Emblema organizației poate fi afișată pe ambalajul unui produs cosmetic natural, doar dacă ingredientele îndeplinesc un set complex de criterii. Printre principalele considerații se numără doar produsele care nu conțin parabeni, ingrediente modificate genetic și majoritatea derivaților de petrol, și numai astfel pot primi certificarea COSMOS (BDIH). Mai mult decât atât, pe lângă materiile primare, este important ca și ambalajul să fie ecologic și blând cu mediul înconjurător.
Este un proces de verificare foarte lung, în timpul căruia se examinează prezența mai multor reglementări și standarde.
Probabil vei ghici de ce am subliniat în special organizația BDIH (COSMOS). Suntem mândri că foarte multe produse Manna au această certificare serioasă. Am afișat și criteriile sistemului strict de certificare.
Nu exagerăm când spunem că prin cumpărături conștiente, contribui la o lume mai sustenabilă, așadar merită să aprofundezi subiectul. Te întrebi cum ai putea să fii și mai atentă? Două reguli de aur: cumpără doar ceea ce ai nevoie și detoxifică-ți mediul ambiant. În scopul sarcinilor practice, îți recomand cele două articole ale mele anterioare, în care am oferit sfaturi pentru cumpărături conștiente, iar în acesta, sfaturi pentru un menaj minimalist.
Există probleme, dar nu cum te-ai gândi
Problema cu greenwashingul nu constă din faptul că Tu, în calitate de consumatoare ecologică, ești dezamăgită de o anumită marcă sau produs și te obligi să îți cauți unul nou. Ci constă din faptul că aspectele legate de ecologism chiar nu sunt îndeplinite. Încălzirea globală și schimbările climatice se întâmplă în fața ochilor noștri, cu accelerare. De ani de zile apar rapoarte de rău augur confirmând că temperatura medie anuală la nivel global se află în creștere, nivelul mării este și acesta în creștere și că Pământul, sub forma în care se află în prezent, mai are doar câțiva ani de „trăit”.
Nu există nicio îndoială că orice pas mic faci pentru a-ți reduce amprenta ecologică contează, în special pentru Planeta noastră. Un astfel de pas ar fi să-ți menții mintea deschisă atunci când faci cumpărături și să fii atentă dacă întâlnești greenwashing.
Un altul, ar fi să te axezi pe principiul „puțin cu puțin se face mult”. Iată un sfat pentru îngrijirea frumuseții: refolosește ambalajul Mannei tale preferate! Recipientul gol de unt de shea devine perfect ca suport de bijuterii sau pentru depozitarea suvenirurilor mici.
Brandurile cu adevărat ecologice îți vorbesc, ascultă-le!
Am vorbit deja despre importanța conștientizării cumpărăturilor. Toate acestea sunt strâns legate de a fi conștientă și în orientarea ta.
În calitate de brand ecologic, nu doar vorbim despre sustenabilitate, ci și realizăm în mod activ tot ce putem. Dar și contrariul se pretează: nu doar acționăm, ci și raportăm!
Vei regăsi întotdeauna emblemele organizațiilor de certificare în descrierea Mannei care te interesează, dar subliniem și ceea ce trebuie să știi ca informații suplimentare. Astfel, poți lua o decizie în cunoștință de cauză.
Nu ascundem nimic, suntem sinceri cu Tine. Mai mult, nu ne este teamă să recunoaștem atunci când schimbăm ceva în urma solicitărilor din partea clientelor noastre. A fost la fel în cazul schimbării ambalajelor săpunurilor naturale Manna. Am primit multe sesizări cu privire la ambalarea suplimentară în folie din plastic, sub ambalajul de hârtie. V-am ascultat și am renunțat la nailon, rezolvând în același timp și problema menținerii igienei ambalajului chiar și fără folie.
Greenwashing-ul este în mod clar o practică dăunătoare de afaceri și de marketing din partea mărcilor implicate, deoarece în loc de valori reale, acestea îți oferă doar iluzia unei decizii conștiente de mediu. În cel mai rău caz, s-ar putea chiar să dăunezi fără cunoștință de cauză mediului înconjurător.
Dar există și o parte bună în acest caz absurd. Te încurajează astfel să efectuezi un pic de cercetare, documentare și conștientizare, astfel încât să devii mândră de alegerile tale!
Ți-a plăcut articolul? Împărtășește-l cu prietenii și cunoscuții tăi, pentru a-l citi și aceștia
Comentarii
Te rugăm să te conectezi, pentru a comenta